Blogger Backgrounds

Friday, December 10, 2010

bisul?adoi!

hye semua.
Pengumuman! aku kene bisul wei. Kat bahu. Mule2 xsakit. Tp bile dah pecah sikit sakit wei!!Ade darah2 sikit,nanah sikit. (EEE..kome geli x?hehe). Aku xslalu kene.,tp bile kene sakitnye ya ampun. ceh. aku ni lebih2 lak. sebenanrnye xde la sakit mane., tp biasela.,sakit tetap sakit kan?

aku jadi takot lak bila fikir kejadahnye la bisul ni. mcm mane pulak beliau boleh muncul di bahu gua? Ade org kata darah kotor.,betol la kot? dan menurut pendapat encik wiki wiki,

"Penyakit bisul merupakan kumpulan nanah terkumpul di dalam rongga yang terbentuk oleh tisu akibat proses jangkitan (biasanya disebabkan oleh bakteria atau parasit) atau sebarang bahan asing (contohnya. luka tikaman/tembakan). Ia merupakan sistem ketahanan diri tisu untuk menghalang penyebaran bahan berjangkit kepada bahagian badan yang lain."- ni ayat skema encik wiki wiki la..

Nasib baik smlm ade dua orang nurse yg rawat aku. Hehe. terima kasih Cik Aina dan Cik Sona. Walaupun caranya agak kejam,tapi xpe, terima kasihhhh. Smlm aku letak minyak al-gamat je kat tempat yang kena bisul tu. Tapi ada jugak petua-petua tradisional yang boleh digunapakai untuk mengubati bisul ni. Antaranya :

-Tampalkan ubi keledek pd bhgian yg berbisul.
-Asahkan kulit mempelam pd pasu dan sapukan pd bhgian berbisul.
-Tampalkan bawang merah yang telah ditumbuk. ATAU
-Jika dah serius,elok ditampal bunga rumput (boleh cari dekat kedai India/india Muslim) ATAU
-G la jumpa DR, nnt die korek bisul tu dan bg ubat. Hehe.,takot x?

3 comments: