Blogger Backgrounds

Tuesday, April 13, 2010

awas!rambut korang beruban???

salam..hai..ape khabar?aku baru balik exam astrofizik..hmm..not bad..aku menjawab dgn bersungguh2...hee..>.<..alhamdulillah ya ALLAH..xsia2 usaha aku ya ALLAH..ermm tp ape yg aku nak tulis sebenaunye neh?hee..kembali pd entry spt tersebut di atas..td tyme exam,aku nampak ade sorang mamat ni..duk depan aku..depan aku tp jauh sikitla..hehe..die encem..tp..rambu die dah beruban!!byk lak tuhhh...aku pon teringat kat kes adik n abg aku yg ade prob yg same..iaitu..beruban pd usia MUDA!!
pastu aku teros search intenet about dis prob..
ade some factor leads to dis prob..
1.Stres berpanjangan..
2.kurang vitamin B12..(kobalamin)
3.n..keturunan...

ok..pewarnaan rambut ni sebenarnye dilakukan oleh pigmen MELANIN..melanin ni dihasilkan oleh melatosit..rambut bewarne putih apbl melatosit xlagi menghasilkan melanin..haa..mcm tula..sbb tu rambot warne putih..
dari segi keturunan pulak..faktor rambut putih ni dah tersimpan dlm gen..so,xmustahil boleh tumbuh rambut putih pd usie mude..

so,kat sini adela beberape tips utk ilangkan rambut putih@uban neh pd usie mude belie mcm kite neh..

1.Pakai minyak rambut yg berasaskan minyak bijan..

2.jgn cabut uban2 tu..sbb..ade byk saraf di ats kepale,.nnt makin byk yg tumbuh..

3.Bykkan bersenam..yg kuar2kan peluh..

4.Jgn merokok..sbb rokok menghalang zat2 yg diperlukan bdn dlm darah..

5.Byakkan mknn dari vitamin B12 ..ermm..mcm daging,(especially kerang n hati),telur,susu,bijirin,sayur..haa..fakta : vtmin B12 byk terdapat dlm budu..(yg femes kat kelantan tuuu)

6..and lastly..jgn tensen2..jgn stres..

sekian..wassalam..

No comments:

Post a Comment